Den lægger sin snurrige form til alt fra slipsesløfjer til eksklusive smykker og pikante lingeri-detaljer. Stor eller lille, rund og blød eller stram og stiv som tiden nu dikterer dens ikoniske form. Den er ikke for fumlefingre at snurre rigtigt. Og altid lokker den til at binde op i forventning om fryd.
Sløjfer havde storhedstid i 40’erne og netop nu nyder vi retrotider, hvor det er moderne at være gammeldags i ydre og adfærd. Men der går dog ikke helt mormor i den, så vi nøjes med sløjfer på vintage-flakonen med opdaterede duftdråber indeni. Som Dior’s helt uimodståelige Miss Dior Blooming Bouquet, der fabulerer over den ikoniske duft og føjer et par andre trender til, nemlig blomster og pasteller (565 kr./50 ml). Og Dolce & Gabbana Dolce med konfekture-associationer i proppen, der er inspireret af sicilianske konditorers flair for marcipanskulpturer. Duften leverer blomsternoter i den friske indpakning, flakonen signalerer (740 kr./50 ml). Chloé Roses de Chloé, en blid pastelagtig blomsterduft med rose og bergamot som centrale noter (435 kr./30 ml).
På onsdag kan du få fingre i den ultimative sløjfe-slik-symbiose. Uforlignelige Viktor & Rolf har lavet en über-gourmand duft, selvfølgelig med navnet Bon Bon og selvfølgelig i en flakon bundet som den største chokoladeæskesløjfe, man kan forestille sig. Ikke helt enkel af binde i glas, forlyder det. 725 kr. for 50 ml i Magasin.
Navnet er Romano, Romano Pucci, og hans fantasi er også dejlig sløjfet. Fjerde generation parfumeur i dynastiet Ricci – dem med L’Air du temps – og createuren bag Juliette Has a Gun. En metafor for parfume som våben til forførelse eller et symbol på kvindens frigørelse fra mænd…. Romano Ricci skabte den første ”gun” i 2006 og vandt i 2011 den prestigefyldte FIFI-Awards. Og denne sommer får vi så Juliette Has a Gun Anyway. Den viser vejen i en ny trend, hvor parfumeuren arbejder med færre noter og resultatet ofte bliver langt mere overbevisende, fordi der er genkendelighed og identifikation. Blandt denne dufts 15 noter er de tydeligste mine yndlingsnoter citrus og ’woody’, og jeg synes, det er en ualmindelig dejlig duft. Med grå silkesløjfe på toppen af sin fine hvide papemballage, dem – emballagerne – kan jeg heller ikke stå for, de er skabt for at gemmes. 595 kr. for 50 ml
KIG IND IGEN for lige om snart – i dag eller i morgen – er der igen gaver i anledning af BeautyBlog’s snarlige 2-års fødselsdag. Måske skulle du melde dig HER eller HER allerede nu. Både fordi der kommer flere gaver, men måske bliver du også glad for et dagligt skønhedsshot fra mig. Husk, du er altid velkommen til at stille spørgsmål i kommentarfeltet eller i mailen, jeg lover dig, at du får svar.
Eva skriver
Og jeg har lagt mærke til curseren ! Cute !
Eva skriver
Lise, hvor får du snuset til alle de dufte fra, hvis jeg må være nysgerrig ? Får du dem tilsendt, eller tager du jævnligt på duftraid i et stormagasin ? Men du bor da vist ikke så centralt for det, så vidt jeg har forstået…
Lise Grosmann skriver
Spørg løs Eva…som alle andre i denne branche kommer jeg til pressemøder og modtager presseprøver på nyheder. Men vær ganske rolig, for selv om du næppe vil komme til at læse negative anmeldelser af et produkt hos mig – jeg kan jo bare lade være at skrive – så påvirker det lige så lidt mig, som det påvirker mine kolleger. Det bliver faktisk et arbejde, og dermed har jeg formentlig en anden indfaldsvinkel til det, end de fleste af jer. Produkter hos mig står i ‘arkiv’ som bøger hos boganmelderen – der heller ikke spæner rundt hos forlagene. Men logisk nok opsøger jeg jo steder som stormagasiner, MAC, Sephora osv. når jeg er i byen som regel et par gange om ugen.
Eva skriver
Altid spændende at høre om andres job. Man forestiller sig det ofte noget anderledes, end hvordan det er. Dejligt og interessant at få lidt indsigt. Og selvfølgelig skal man da ikke over i det negative. Kan man ikke sige noget pænt, så skal man lade være med at sige noget. Præcis som du siger ! Og derigennem kan man så alligevel på en fin og sublim måde godt spotte, hvem og hvad i er til, når man kender jer lidt 🙂
Lise Grosmann skriver
Eva, nu må du og andre ikke tro, at alt det, der ikke får et par linjer med her på bloggen, er noget, jeg tænker negativt om. Dels er her højst en tekst om dagen, mens der lanceres enorme mængder af kosmetik, og dels er der jo ting, jeg ikke hører om/informeres om. For mig kan en tur i Sephora også være overraskende og for mange må det være ganske overvældende for ikke at sige totalt forvirrende.
Eva skriver
Nej da. Det var også forkert udtrykt. Der er masser af fine produkter, i ikke når en omtale af; selvfølgelig da. Heldigvis kan man jo finde informationer og reviews rigtig mange steder på nettet; før en ny beautyforelskelse bliver til et køb.
Men derudover så er det skønt at få gode anbefalinger. Skønt, at nogen har gidet at udvælge nogle gode produkter ( blandt tusind af andre gode ), for det gør beautyverdenen lidt mere enkel for mig. Nemmere og mere overskuelig. Og DET er fedt 🙂
Så kan jeg nappe hist og pist. Det, man kan spotte hos dig, er en super holistisk tilgang, og det er jo ikke nogen hemmelighed.
Lise Grosmann skriver
Nej, ikke noget er forkert Eva. Der er SÅ mange ting, jeg gerne ville skrive om OGSÅ. Men det ‘holistiske’ har du ret i, i min verden er det nonsens overhovedet at diskutere, om skønhed kommer indefra eller udefra – hvad hjælper gode cremer og verdens bedste makeup, hvis krop og dermed hud mangler indre vitalitet ((; God weekend kære….
Christina Hansen skriver
Åååh nej!
Konkurrencen kommer altid, når jeg har travlt! 🙂
God tur til staden – jeg vender snart stærkt tilbage.
EEEEELSKER Clarins ♥
Christina Hansen skriver
Vi behøver ikke at tage til Andeby og opsøge Andersine og Minnie Mouse for at få se sløjfer. Ej heller er de forbeholdt chokoladeæsker eller vuggestuen.
Sløjfer giver unægteligt associationer til det nuttede, pigede og feminine. Men de små sløjfer har også udviklet sig til populære og politiske korrekte modeangivelser, og
er blevet signaler til omverdenen om vores personlige overbevisning, hvor hvert budskab har sin egen farve.
I 1991 blev den mørkerøde sløjfe skabt som en kunstnerisk reaktion på frustrationen omkring AIDS og skulle symbolisere blod & lidenskab.
Den lyserøde sløjfe har siden 1994 været symbol på brystkræftkampagnen i DK. Den blev introduceret af Estée Lauder i 1992, hvor der blev distribueret 1.5 millioner sløjfer i USA, som en del af deres “Pink Ribbon Campaign”.
En blå sløjfe står for brystkræft hos mænd, mens en anden blå protesterer mod internetsencur. Menneskerettighed-organisationer udviser solidaritet med gidsler via den gule sløjfe. Og så er der den grønne sløjfe, som miljøaktivister anvender. Den hvide sløjfe bærer man på FNs internationale dag for bekæmpelse af vold mod kvinder.
Jo, der er rig mulighed for at kunne bryste sin samvittighed i et utal af sløjfer og farver, mens vi dupper bedårende parfumer bag ørerne.
🙂
Hvor jeg dog glæder mig, til vi skal fejre vores og blogmutters 2-årige lille dengse. Mon den kære lille får sløjfe på af mor i dagens anledning? 🙂
Lise skriver
Dejligt, at du sørger for historien Christina….jeg havde googlet og printet en regnskov, men så synes jeg alligevel, der gik for meget blogblad i den (;
Blogmutters lille dengse har da allerede sløjfe….IH, har du ikke lagt mærke til det, curseren!!! God dag, jeg dytter til staden lige om snart for at høre om efterårsnyheder…dejlig dag venter ((:
Rikke Bisgård Sørensen skriver
Jeg vil helt sikker glæde mig til at få snuset til disse skønheder 🙂 Og sikke nogle fantastisk flotte flakoner!
Kh Rikke
Lise skriver
Ja, er de ikke (: Den flowerbombe er helt unik, duften er måske lovlig sød, men flakonen!!