Jeg har ikke talt efter, men vi hævdes at trække vejret 20.000 gange i døgnet, og her indånder vi foruden ilt også lugtmolekyler i omgivelserne, som sendes forbi millioner af nervecellers små fimre-fange-hår og derfra i lyntempo videre til hjernen. Man mener, at vi kan skelne cirka en halv million forskellige lugte. Helt så mange nye parfumer er der dog ikke kommet. Men sæson er det, og her 18 af dem, og de er ikke kun for næser.
Like or not like (duften) får således ikke altid lov til at afgøre et køb. Vi påvirkes af mange andre ting, når vi vælger. Flakonens design helt klart. Jeg kender mange, der samler (jeg er holdt op). Men også historien og ikke mindst den kendis, der lægger ansigt og krop til. Føler man sig som Julia Roberts eller Britney Spears. Identifikation er vigtigt. Lige som forbilleder. Det er derfor parfumører – og deres marketingafdelinger – definerer dufte som kvindetyper – deres livsstil og personlighed – og ikke som tidligere som ”grøn”, ”orientalsk” osv., der siger noget om ingredienser og dermed duftens friskhed eller tyngde.
Husk dog, at dine omgivelser linker duften mere direkte til dig og måske i højere grad finder en duft for tung eller for skarp til det, du som person udstråler. Kæresten, du gerne vil gøre indtryk på f.eks. Og vores egne næser bliver ”døve” efter en halv time, så man kan ikke rigtig sætte sin lid til den.
Hvor skal man bruge duft? Ja, man kan jo følge det hyppigst citerede råd fra Chanel, der sagde: ”man skal bruge parfume der, hvor man forventer at blive kysset”. Små duftspor er slet ikke nogen dårlig idé. Men om man liiige skal vælge det spot, der tales om i dette link, hvor skønne Halle Berry beder O’Brien/”Conan” om at smide bukserne, det vil jeg overlade til personlig afgørelse. http://www.huffingtonpost.com/2013/03/14/halle-berry-conan-pants-off-video_n_2874470.html?utm_hp_ref=entertainment&ir=Entertainment
Foto: PR * Fotomontage: Jørgen Frandsen
Skriv et svar