Matador ruller over skærmen hver lørdag og viser, hvordan BIG begyndte. Nu skal man have GPS for at finde rundt i byens magasin. I hvert fald er det, hvad kunderne tilbydes i New Yorks største stormagasin Macy’s på 14.000 kvadratmeter. Jeg ved ikke, om det er det, jeg har gået og ventet på uden at vide det, jeg har det jo svært med store magasiner, som du kunne læse om her.
Hvorom alting er, så har man i julehandelens interesse lanceret indendørs GPS-system, som via en app til mobilen med bl.a. interaktivt kort, guider kunden rundt mellem afdelingerne. Men man kan selvfølgelig også aktivt søge på varer og særlige tilbud, og så fortæller GPS-stemmen, hvor man skal gå hen. Men den, stemmen, minder også lige om gode tilbud i de afdelinger, man passerer.
Nej, jeg tror ikke, jeg lægger vejen forbi Macy’s. Tænk, alle de mennesker og den larm, det i sig selv medfører, og forestil dig så, at de allesammen går rundt med en talende telefon. Men så er der jo cybershopping fra computeren, og macys.com fortæller, at hvis man bestiller inden 6. december, så har man varerne til jul.
Mens vi er ved det højteknologiske, så fortæller min kilde også, at Benetton og andre indfører spy-mannequiner, der indsamler data om shoppernes alder, køn, race og hvor meget tid, den enkelte har brugt i butikken. Det sker ved hjælp af et kamera, der er monteret inde i dukkens hoved og forbundet til software udviklet til ansigtsgenkendelse. Og de indsamlede data skal selvfølgelig bruges til at målrette markedsføringsstrategier og jagte nye målgrupper.
Jeg tror, jeg har lyst til at shoppe small i dag hos den lille lokale købmand i Klint. Hvad siger du, er du med på GPS-shopping?
Kilde: pejgruppen.com * Foto: Macy’s og Almax
Skriv et svar