TOUCH, TOUCH, TOUCH….var Estée Lauder’s mantra, og jeg oplevede hendes magnetiske tiltrækning ved lanceringen af duften Knowing i Saks Fifth Avenue i New York. Folk stod i kø – og jeg mener seriøs kø – rundt om counteren og ventede på at komme hen til den lille hatteklædte dame, der rørte, talte, smilte og EJEDE dem. Det var fantastisk at opleve…. hun elskede det, kunderne elskede det og denne evne til at komme under huden på folk var sammen med begrebet ”gift with purchase”, som hun opfandt, en meget stor del af hendes succeshistorie. Det var på den måde, hun opbyggede sit skønhedsimperium fra hjemmerørte køkkencremer til et milliard-omsættende familieimperium. Jeg kan godt forstå, at Elizabeth Arden og Helena Rubinstein frygtede denne rising star, som tog totalt over, da de begge var gået til de evige skønhedsmarker i 1965, hvor Estée Lauder sluttede sig til dem i 2004. Kan du få fat i bogen A Success Story by Estee Lauder, så køb og læs.
DER ER FØR-LANCERING i Matas om et par dage af Estée Lauder’s nye duft Modern Muse (den egentlige lancering er januar 2014). Den markerer 60-året for Youth Dew, husets første duft skabt af Estée Lauder selv i 1953 – faktisk som badeolie, fordi kvinder ikke købte en duft til sig selv på den tid. Modern Muse står ved sig, som alle Lauder-dufte er den markant, forsvinder ikke i mængden. Jeg har været så heldig at kunne snuse et par uger, og jeg registrerer brugen af træ-akkorder, som giver duften et tydeligt sensuelt twist men som også distancerer den fra de – efter min mening – alt for søde dufte, vi har oplevet de senere år. Men blomsterne er der selvfølgelig også med jasmin-noter i front. Og så er der de hemmelige fem procent duftnoter, som kun ganske få i huset kender – endnu et genialt træk af kvinden, der skabte en succes.
”Packaging is an enormously important resource in any sales effort.” skriver Estée Lauder et sted i A Success Story, og Modern Muse hylder hendes tidlige sans også for denne detalje med sløjfen inspireret af den ikoniske sløjfe på Youth Dew. Mørkeblå som mrs. Lauder’s signaturfarve. Eau de Parfum 30 ml koster 425 kr.
”Most especially, I’d like to thank the women of the world who have allowed me to reach out and touch them with beauty…”, Estée Lauder i A Succes Story
OBS! Sort/hvid fotos i montagen øverst er ikke fra lanceringen af Knowing men betydelig ældre.
Skriv et svar