Fordi erfaringen fortæller mig, at det er her, det ofte sker….
Jeg tænkte på det igen i morges, for i disse hede dage bruger jeg selvfølgelig solcreme. Foreløbig i ansigtet. Og der er et par ting, jeg tror måske kan være brugbare påmindelser:
# Uanset konsistens på dit solprodukt, så sørg for at du bruger den lille teskefuld, der anbefales til ansigtet.
# Dut gerne cremen flere steder i ansigtet, så er du mest sikker på at få dækket al hud.
# Smør helt op til øjnene og helst også over øjnene og i øjenbryn.
# Smør helt ud til hårgrænsen i pande og tindinger, det er ofte her ikke bare pigmentpletter men også hudkræft kommer.
# Smør på øreflipperne og bag ørerne.
# Husk næsen grundigt.
# Når du smører hals, så husk nakken.
# Tag solhatten på, det er rarere end at smøre creme i skilningen.

Og når vi kommer til kroppen….:
# Så husk bagsiderne af arme og ben/lår – ind i armhuler og op i lysken – faktisk bare al den hud, du lader solen skinne på mere end kort tid. Og husk fødder – også såler, hvis du ligger i solen og ikke står på dem.
Det kræver en del solcreme, så jeg minder lige igen om den dejlige løse hvide skjorte. Og skygge. Lad os genlære af de gamle i syden. De smed ikke al tøjet, nød solen fra skyggen og var aldrig i sol i middagstimerne.
Vores problem her nordpå er, at vi ikke bare længes efter solen, når den endelig kommer, vi har i den grad også brug for den både fysisk og mentalt, og det har gennem tiderne og ændret livsstil ført til somme tider solfarlig adfærd. Man kan ikke sidde indendøre det meste af året og det meste af dagene og så kaste sig under solen. Og gør man det sydpå, så giver et par dage dernede nær ækvator UV, der svarer til en hel sommer herhjemme. Det skal jo gå galt.
Og det går mest galt i den yngre generation, mens min generation, der godt nok er vokset op uden viden om potentielle farer ved solen og uden solcreme, vi har levet meget mere naturligt ved at være meget ude på alle årstider. Vores hud har talt mange soltimer, den er beplettet og får somme tider hudkræft, men det er den yngre generation, der topper statistikken for den farlige modermærkekræft.
Uanset hvad hvem siger, så er den langsomme naturlige tilpasning vigtig. Velsagtens naturens mening. Ellers havde vi vel ikke skullet vente på solcreme helt indtil nu. HER er et svensk studie, der omtaler helbredsrisici ved ikke at få tilstrækkelig sol.

Jeg er simpelthen nødt til at spørge en ekspert = dig ❤️
Hvilken solcreme kan og vil du anbefale til et total cremehysterisk/-forskrækket menneske (mand).
Det må ikke fedte, ikke ses, ikke mærkes, trænge hurtigt ind og ikke genere på følsom hud.
Louise T: Tusind tak for tilliden – og ordene <3
Jeg vil nu råde til at tage ham med på apoteket til hylden med testere. Sandsynligheden for at finde det ønskede vil jeg tro er størst hos La Roche-Posay, Vichy eller Avène. De har nogle af de absolut bedste filtre og stort udvalg også i konsistens. Men den lette ufedtede er jo typisk til mere fedtede hudtyper…..
Vichy Capital Soleil UV-Clear SPF 50 Anti-Imperfections Water Fluid er jo til urenheder (; men den føles næsten ikke. La Roche-Posay Anthelios UVMUNE 400 SPF 50 Invisible Fluid klarer også føles-ikke testen fint og ligeså Avène Ultra Fluid Invisible SPF 50. I øvrigt har La R-P fået en ny Anthelios UVAIR SPF 50+, der har 'ultralet og åndbar' konsisten….måske er den rigtig, jeg har den ikke og kan teste.
Som du kan læse af navnene, så er vi ude i noget 'flydende', og så er spørgsmålet, om du kan få ham til at lægge dobbelt, for det er jo nødvendigt, når man ikke rigtig kan måle som med en creme. De tre nævnt har også produkter til sart hud og selv om der er masser af fine solcremer derude, så er du jo nødt til at begrænse, og så er de tre nævnte i min optik noget af det bedste både i filtre og alsidighed mht. konsistens og hudtyper.
Held og lykke med opgaven (;